torsdag 5 januari 2012

En favorit

Santolina chamaecyparissus är en klar favorit för mig!
Den tillhör familjen Asteraceae och kommer ursprungligen från medelhavsområdet.
Dom finns ofta att köpa frampå hösten som en sk. höstväxt.
Det är väl tänkt att den skall  pryda en urna eller liten rabatt  tillsammans med ljung och prydnadskål med flera.
För att sedan lämnas att dö när frosten och vintern kommer krypande.
Vilket jag inte förstår då den är härdig till zon 3 om den odlas rätt. När jag frågat efter den på våren så har jag fått beskedet att den kommer till hösten. Varför säljs den inte i vårsortimentet tillsammans med övriga perenna växter!?
Mina plantor har överlevt de senaste 2 hårda vintrarna utan problem. Tack vare ett skyddande snötäcke får väl medges även om det tar emot att vara glad för snö..... Det är hård barfrost som är det största hotet.
Eftersom vintern än så länge vart ovanligt mild här nere så kan man ännu njuta av deras silvergrå bladverk som fortfarande är helt intakt.
Jag odlar dom i grov sand, i skyddade lägen med full sol. Gärna nära några större stenar för att bättra på mikroklimatet ännu mera. Då den passar utmärkt i medelhavsplanteringar och andra torrmarksytor  så borde den användas mycket mera i dessa sammanhang.






3 kommentarer:

  1. har aldrig haft tanka på att den skulle vara härdig här i sverige...iallafall inte här uppe. Det måste ju genast prövas:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  2. Hej Magnus,
    Jag har faktiskt haft två stycken som överlevt några milda vintrar (zon II). Men eftersom jag satte ner dom bara sådär på en höft, utan någon direkt plantering, strök de med nu förra vintern. Håller med om att de borde finnas i perennsortimentet och inte bara som höstväxt. Det är för övrigt fler "höstväxter" som jag tycker att man behandlar lite utan respekt om man bara säljer dom som slit och släng till höstkrukorna. Både skimmia och vaktelbär har jag lovat mig själv att ta hand om i år.
    Ha en god fortsättning
    Kristina

    SvaraRadera
  3. Berit.. Det tycker jag du skall göra, hoppas att du hittar en sällsynt vårförsäljning av dom. Annars får du som sagt vänta tills hösten.

    Kristina.. Du har helt rätt det är samma sak med
    Skimmia och vaktelbär konstigt nog. Fina växter som går att odla året runt. När vi ändå är inne på "höstväxter" mitt i vintern, så är de flesta
    Hebe arterna som säljs på hösten möjliga att odla året runt.

    Magnus

    SvaraRadera